Silnik to czynnik, który odróżnia rowery elektryczne od analogowych modeli. To właśnie dzięki wsparciu pracy mięśni użytkownika, e-bike cieszy się tak ogromną popularnością. Jak znaleźć model roweru elektrycznego dopasowanego do indywidualnych potrzeb? Jaki powinien być dobry silnik w e-bike?
Spis treści:
- Silnik w rowerze elektrycznym
- Jaki silnik wybrać, kupując rower elektryczny?
- Moc silnika — jakiej tak naprawdę potrzebujesz?
- Wybierz rower dostosowany do Twoich potrzeb
- Najczęstsze usterki w silnikach rowerowych
- Rowery marki BH Bikes i Nox czy warto?
Silnik w rowerze elektrycznym
Silnik to niekwestionowane serce roweru elektrycznego. Wybór odpowiedniego silnika można uzależnić od napięcia, mocy, działania oraz umiejscowienia. Możemy przyjąć, że główne typy silników to:
- montowany w tylnej piaście,
- montowany w przedniej piaście,
- położony centralnie,
- przekładniowy,
- bezprzekładniowy.
Jaki silnik wybrać, kupując rower elektryczny?
Silnik zamontowany w przednim kole jest jednym z najpopularniejszych rozwiązań. Najczęściej znajdziemy go w elektrycznych rowerach miejskich. Takie umiejscowienie napędu sprawia, że środek ciężkości przesuwa się na tylne koło. Rowery z silnikiem w przedniej piaście są jednymi z najtańszych na rynku. Montaż takiego napędu jest niezwykle prosty i można zastosować go w praktycznie każdym jednośladzie.
Napęd umiejscowiony w tylnej piaście daje dużo więcej możliwości. Może być kompatybilny zarówno z manetką gazu, jak i z systemem PAS. Ten rodzaj silnika sprawdza się w przypadku rowerów elektrycznych każdego typu, ponieważ gwarantuje doskonałą przyczepność niezbędną na nieutwardzonych nawierzchniach.
Centralnie umiejscowiony napęd elektryczny umieszczony jest w środkowej części ramy roweru elektrycznego. Takie położenie silnika zapewnia najwyższy moment obrotowy i optymalne rozłożenie ciężkości. Ten rodzaj napędu spotkamy przede wszystkim w elektrycznych rowerach górskich i modelach dedykowanych do jazdy w trudnych warunkach.
Moc silnika — jakiej tak naprawdę potrzebujesz?
Polskie prawo reguluje kwestię mocy wspomagania w rowerach elektrycznych. Bez rejestracji pojazdu jako motoroweru, moc nie może przekraczać 250 W i 25 km/h. Trzy podstawowe czynniki, na które należy zwrócić uwagę to moc, zasilanie i moment obrotowy silnika. Obok podstawowych wersji 250 W, na rynku znajdziemy także 350W, 500 W oraz 750 W. Mocniejsze wersje silników potrzebują zasilania o większym napięciu, na przykład 48V. Jak wybrać właściwe parametry? Należy zacząć od określenia przeznaczenia roweru elektrycznego.
Wybierz rower dostosowany do Twoich potrzeb
Miejski rower elektryczny, który przeznaczony jest do jazdy po utwardzonej nawierzchni o standardowym nachyleniu, może być wyposażony w silnik 250-350 W. Z łatwością poradzi on sobie z obciążeniem nawet 120 kg. Silnik o takich parametrach gwarantuje komfortowy dojazd do pracy, na uczelnię lub na rekreacyjną przejażdżkę.
Jeżeli szukamy roweru górskiego, crossowego lub trekkingowego, powinniśmy postawić na mocniejsze jednostki napędowe, dostosowane do poruszania się po nieutwardzonej nawierzchni i pokonywania stromych podjazdów. Pokonywanie długich tras w sportowym stylu wymaga obecności wytrzymałej jednostki napędowej, o momencie obrotowym wynoszącym od 80-112 Nn.
Do amatorskiej jazdy w zupełności wystarczy podstawowy model roweru elektrycznego o stosunkowo niewielkiej mocy silnika. Pasjonaci i profesjonaliści powinni natomiast przyjrzeć się bliżej e-bike’om zaawansowanym technicznie.
Mountreme.pl wychodzi naprzeciw oczekiwaniom wszystkim miłośnikom jednośladów, dlatego wśród naszego asortymentu znajdują się zarówno profesjonalne, wyczynowe rowery elektryczne, jak i podstawowe, komfortowe egzemplarze dedykowane jeździe miejskiej.
To może być przydatne: Rower elektryczny dla seniora
Najczęstsze usterki w silnikach rowerowych
Jedną z najczęstszych usterek jest problem ze sterownikami. Może on prowadzić do szeregu poważnych awarii w obszarze kontroli temperatury silnika. Sprawny czujnik temperatury gwarantuje odłączenie silnika, kiedy zacznie się on przegrzewać. Przegrzanie silnika rowerowego może być spowodowane także nadmiernym obciążeniem. Zbyt ciężki bagaż, podróż przez wyjątkowo grząską ścieżkę lub nieodpowiednie dobranie silnika do masy użytkownika, mogą skutkować kosztowną usterką. Kolejną przyczyną usterki silnika może być wzmożony kontakt z wodą. Silniki renomowanych producentów są chronione przed zalaniem za pomocą hermetycznych wtyczek, jednak czasem nawet to nie wystarczy, jeżeli rower jest przechowywany lub myty w nieprawidłowy sposób.
Rowery marki BH Bikes i Nox czy warto?
BH Bikes i Nox to niekwestionowani liderzy na rynku rowerów elektrycznych. Produkty tych marek cechują się imponującą wytrzymałością, modnym designem oraz niezawodnymi silnikami. Wśród najpopularniejszych silników, które występują w rowerach elektrycznych BH Bikes i Nox znajdziemy:
- Shimano EP8 85 Nm - potężny i inteligentny system napędowy e-MTB, który został stworzony z myślą o zdobywaniu górskich szczytów i odczuwaniu nieskończonej adrenaliny. Cechuje się kompaktowym rozmiarem i eleganckim wyglądem. Pracuje niezwykle cicho i ma cztery tryby wspomagania: Walk, Eco, Trail oraz Boots.
- BROSE SMag 90 Nn - pionowy silnik o centralnym położeniu, który wyróżnia się mocą 250 W, został stworzony z myślą o komfortowej, codziennej jeździe miejskiej. Zapewnia bezpieczeństwo i pełną stabilność. Spełnia wymogi przepisów ruchu drogowego i umożliwia bezproblemowe przemieszczanie się po mieście przy jednoczesnym zachowaniu dużej mocy.
- BH Drive-1E 80 Nn - autorski silnik inżynierów hiszpańskiej marki, który jest niezwykle niezawodny. Zasila go wyciągana od góry bateria, zintegrowana z dolną rurą. Silnik wyróżnia się momentem obrotowym 80 Nm. Wyższy moment obrotowy mamy w silnikach brose i shimano
- Sachs RS 112 Nn - centralny silnik o imponujących parametrach- 48 V, 250 W, 112 Nm. Te cechy w połączeniu z niską wagą zaledwie 3,5 kg czynią z silnika Sach RS prawdziwego lidera na rynku. Zintegrowany system jest dedykowany przede wszystkim górskim rowerom elektrycznym MTB.
- Fazua evation 2.0 58 Nn - jednostka napędowa w pełni zintegrowana z ramą rowerową zapewnia naturalny, elegancki wygląd i pełną swobodę prowadzenia jednośladu. Dzięki zintegrowanemu oprogramowaniu system umożliwia dokładne monitorowanie osiągów.
Warto też przeczytać: Wybierz doskonały rower elektryczny - Praktyczny poradnik zakupowy
Wiedza o silnikach do rowerów elektrycznych w pigułce to dla Ciebie za mało? Chcesz poznać tajniki działania konkretnych modeli i uzyskać fachowe wsparcie w wyborze idealnej maszyny? W Mountreme służymy profesjonalną poradą i umożliwiamy jazdę testową.