Czy i jak trzeba dbać o rower elektryczny?

0
Czy i jak trzeba dbać o rower elektryczny?

Rowery elektryczne nie bez przyczyny cieszą się tak ogromną popularnością. Są bowiem w pełni ekologiczne, wygodne i niezawodne. Żeby cieszyć się płynnym działaniem jednośladu, należy odpowiednio o niego zadbać.

Przyjrzyjmy się praktycznym wskazówkom dotyczącym serwisu i pielęgnacji nowoczesnych rowerów elektrycznych.

 

Spis treści:

 

Rower elektryczny — co to jest i jak działa?

ower elektryczny, znany również jako e-bike, to nowoczesna interpretacja tradycyjnego roweru, wyposażona w napęd elektryczny. Działa na zasadzie wspomagania pedałowania, gdzie silnik elektryczny wspomaga wysiłek użytkownika podczas jazdy. Silnik może być umieszczony w przedniej lub tylnej piaście, lub też w centralnym miejscu, zintegrowany z ramą roweru. To innowacyjne rozwiązanie umożliwia płynne, ciche i efektywne poruszanie się po drogach. Rower elektryczny pozwala na łatwiejsze pokonywanie długich dystansów, pokonywanie wzniesień oraz zapewnia dodatkowy komfort podczas jazdy.

 

Dlaczego rower elektryczny wymaga szczególnej uwagi?

Dobrej jakości rower elektryczny ma szansę służyć użytkownikowi przez długie lata. Jednoślady z jednostka napędową wymagają szczególnej uwagi, serwisu i konserwacji zarówno przed rozpoczęciem sezonu, jak i po jego zakończeniu. W trakcie trwania sezonu należy zwracać uwagę na kondycję hamulców i utrzymanie odpowiedniego ciśnienia w oponach. Stanowczo odradzamy także poruszanie się rowerem elektrycznym z uszkodzonymi częściami elektrycznymi. Niesprawne czujniki mogą zakłócić poprawny przebieg monitorowania kondycji silnika i w efekcie prowadzić do jego przegrzania.

System wspomagania jazdy powinien być wykorzystywany w odpowiedni sposób, ponieważ płynna jazda ma decydujący wpływ na stan baterii i pojazdu. Warto poświęcić uwagę temu, aby ruszanie z miejsca odbywało się na niskim biegu. Przełączanie na wyższe biegi powinno odbywać się stopniowo, wprost proporcjonalnie do przyspieszenia. 

 

Poruszając się rowerem elektrycznym pamiętaj…

Użytkownicy rowerów elektrycznych powinni dbać o żywotność baterii.Ekonomiczna jazda odpowiada za większy zasięg. Dlatego użytkownik zobligowany jest do poruszania się rowerem elektrycznym z odpowiednią kadencją. Mowa tu o ilości obrotów korbą na minutę. Powinna być ona jak najbardziej zbliżona do tej w klasycznym rowerze analogowym. W zależności od specyfiki, jaką posiada e-bike, kadencja mieści się w przedziale 60-95 obrotów na minutę. Niższa wartość jest dedykowana dla rowerów miejskich i trekkingowych, natomiast wyższe wartości zarezerwowano dla elektrycznych rowerów górskich i crossowych.

 

Zwróć uwagę na akumulator w rowerach elektrycznych!

Obok silnika, akumulator jest najważniejszym elementem roweru elektrycznego. Sprawna bateria zasilająca gwarantuje pełne wspomaganie o dużym zasięgu. Aby zachować niezachwianą kondycję akumulatora, należy odpowiednio przechowywać rower elektryczny. Dla dobra jej żywotności, bateria nie powinna przebywać w temperaturze niższej niż 10 stopni Celsjusza. Warto unikać pozostawiania roweru z rozładowanym akumulatorem. Regularne ładowanie baterii, nawet podczas zimowej przerwy międzysezonowej, pozwoli na przedłużenie jej żywotności. Całkowicie rozładowana bateria pozostawiona na długi okres, ulega procesom chemicznym obniżającym jej właściwości. Dla dobra akumulatora rower elektryczny należy przechowywać w suchym, ciepłym pomieszczeniu. 

Rekomendowane do przeczytania: Jak odpowiednio ładować akumulator w rowerze elektrycznym?

 

Jak zadbać o silnik?

 

Silnik elektryczny to wygodne rozwiązanie, które odciąża kierującego jednośladem, skutecznie wspomagając jazdę. W trosce o żywotność jednostki napędowej warto traktować ją z odpowiednim szacunkiem i rozsądkiem. Należy unikać przegrzewania i nadmiernego obciążania silnika. Mowa tu przede wszystkim o dostosowanie używanego biegu do specyfiki pokonywanego odcinka. W rowerze elektrycznym należy zwracać szczególną uwagę na kondycję łańcucha. Łańcuch w tego rodzaju jednośladzie jest narażony na znacznie większe obciążenie. Warto regularnie sprawdzać wyciągnięcie łańcucha. Pozwoli to na uniknięcie uszkodzenia zębów na trybach. Ze względu na wagę roweru i większe osiągi niż w przypadku klasycznych jednośladów, szybciej zużywają się opony i klocki hamulcowe. Stopień ich zużycia i stan ciśnienia w oponach roweru elektrycznego powinien być sprawdzany przed każdą dłuższą wyprawą. 

Czytaj również: Kupując rower elektryczny zwróć uwagę na jego silnik

 

Mycie roweru elektrycznego, czy można?

Mycie roweru elektrycznego może być konieczne, szczególnie po intensywnej przygodzie w terenu. Odradzamy używanie wszelkiego rodzaju myjek ciśnieniowych, które z łatwością mogą wypłukać smar z elementów kół i zalać elektronikę. Chociaż komponenty rowerów elektrycznych są z reguły odporne na deszcz, to kontakt z wodą o wysokim ciśnieniu, może spowodować ich uszkodzenie.

Dużo lepszym pomysłem jest mycie roweru elektrycznego za pomocą ścierki i wody z węża ogrodowego lub wiadra. Nawet przed ostrożnym, rozsądnym myciem roweru elektrycznego należy usunąć baterię i wyświetlacz, aby zminimalizować ryzyko uszkodzenia. 

Warto pamiętać, że czysta woda i odpowiednio dobrane kosmetyki nie zaszkodzą rowerowi elektrycznemu. Wśród polecanych środków do pielęgnacji jednośladów z jednostką napędowa, znajdziemy produkty OC1. Szeroka gama dostępnych rozwiązań pomaga utrzymać nienaganny wygląd roweru. Na Mountreme.pl znajdziesz między innymi: preparat do konserwacji i pielęgnacji powierzchni wykonanych z gumy oraz tworzyw sztucznych i plastików; środek z płynnym kwarcem, który zapewnia długotrwałą ochronę hydrofobową; bezpieczny dla aluminium płyn, który błyskawicznie usuwa błoto i ciężkie zabrudzenia powstałe podczas jazdy w terenie; wodoodporny środek nabłyszczająco-konserwujący, czy wreszcie profesjonalny spray dedykowany do łańcuchów rowerowych. Wszystkie produkty marki OC1 są ekologiczne, w pełni biodegradowalne i bezpieczne dla komponentów rowerowych.

 

Rower elektryczny w zimie, jak pielęgnować?

Jak już wspomnieliśmy, kluczowym aspektem jest przechowywanie roweru elektrycznego w suchym, zadaszonym pomieszczeniu. Optymalna temperatura pozwalająca na zachowanie prawidłowego stanu technicznego pojazdu nie powinna być wyższa niż 25 stopni Celsjusza ani niższa niż 10 stopni. Warto zwrócić uwagę także na to, aby rower był przechowywany w pozycji pionowej. Zmniejszony nacisk na opony zapobiega ich odkształceniom.

Przed zamknięciem roweru elektrycznego w garażu, warto skorzystać z możliwości profesjonalnego serwisowania. Pozwoli to nie tylko zabezpieczyć jednoślad przed okresem zimowym, ale także umożliwi usunięcie usterek powstałych podczas trwania sezonu kolarskiego. Mountreme to miejsce, gdzie oprócz sprzedaży rowerów elektrycznych marek BH Bikes i NOX, świadczymy także usługi autoryzowanego serwisu. Wykonujemy naprawy gwarancyjne, pogwarancyjne oraz usuwamy szkody komunikacyjne. Dysponujemy pełną bazą oryginalnych części zamiennych, a nasi specjaliści z radością pomogą Ci zabezpieczyć pojazd przed zimowymi niebezpieczeństwami.

 

FAQ: Pytania<->Odpowiedzi

Czy rowerem elektrycznym można jechać w deszczu?

Rower elektryczny to pojazd, którym bez problemu można poruszać się w deszczu. Warto jednak pamiętać, że zbyt długi kontakt z wodą o wysokim ciśnieniu może niekorzystnie wpływać na stan elektrycznych części rowerowych, dlatego odradza się mycie e-bike za pomocą myjki ciśnieniowej.

Czy rower elektryczny może być na mrozie?

Nie ma przeszkód ku temu, aby korzystać z roweru elektrycznego podczas panowania ujemnych temperatur. Warto jednak zwrócić uwagę na to, aby poza trasą rower elektryczny był przechowywany w suchym i ciepłym miejscu. 

Czy rowerem elektrycznym można jeździć zimą?

Rowerem elektrycznym można bez przeszkód poruszać się przez cały rok. Warto jednak odpowiednio zabezpieczyć wrażliwe elementy pojazdu i dowiedzieć się o zasadach prawidłowego użytkowania. Może pomóc w tym wizyta w autoryzowanym serwisie Mountreme. 

Jak często powinienem serwisować rower elektryczny?

Zalecamy regularne przeglądy roweru elektrycznego co około 6-12 miesięcy lub co 1000-2000 kilometrów. Wizyta u profesjonalisty pozwoli na sprawdzenie stanu baterii, hamulców, przerzutek i innych kluczowych części roweru.

 

Przeczytaj również:

 

 

Komentarze do wpisu (0)

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl